Zimowa dieta dla serca

W chłodniejsze dni nasz organizm potrzebuje zdecydowanie więcej energii, więc zimą ciągnie nas do bardziej kalorycznych potraw. Niestety osoby zmagające się z chorobami układu sercowo-naczyniowego nie na wszystkie produkty mogą sobie pozwolić.

Tłuste mięsiwa, pajdy świeżego chleba ze smalcem, zawiesiste zupy zabielane śmietaną, sałatki z dużą ilością majonezu… Jeśli Twój układ krążenia nie funkcjonuje prawidłowo, niestety musisz o nich zapomnieć. Twoja dieta, nawet zimą, musi być niskotłuszczowa i bogata w produkty, które pomogą Ci utrzymać prawidłowe ciśnienie tętnicze krwi, właściwy poziom cholesterolu, a także odpowiednią do wzrostu wagę. Wszelkie odchylenia od normy tych parametrów zwiększają bowiem ryzyko zawału serca oraz niedokrwiennego udaru mózgu. O czym zatem powinieneś pamiętać?

W Twojej diecie powinno być jak najmniej soli, bo ma ona niekorzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy – zwiększa ciśnienie krwi oraz zatrzymuje wodę w organizmie. Z powodzeniem możesz ją zastąpić ziołami: koperkiem, pietruszką, estragonem, bazylią itp. Zimą możesz je uprawiać w doniczkach na parapecie, jeśli jednak nie masz takiej możliwości, używaj np. suszonych. Będą świetnym dodatkiem do chudych mięs (kurczaka, indyka, królika), a także ryb (dorsza, pstrąga), które również, zamiast tłustych mięs i wędlin, powinny się znaleźć w Twoim jadłospisie. Koniecznie zrezygnuj z tłustego nabiału (śmietany, twarogu pełnotłustego, sera żółtego) na rzecz produktów lżejszych (jogurtu naturalnego, chudego mleka). Używaj tylko tłuszczów roślinnych (np. oliwy z oliwek) i unikaj smażenia – dla Twojego serca zdecydowanie zdrowsze będzie grillowanie na specjalnej patelni, gotowanie na parze, duszenie czy pieczenie w foliowym rękawie. Nie zapominaj o węglowodanach, bo zwłaszcza zimą są doskonałym źródłem energii. Jednak zamiast produktów z białej mąki wybieraj pieczywo i makarony pełnoziarniste oraz gruboziarniste kasze. Jedz warzywa i owoce – zimą co prawda nie ma aż takiego wyboru jak wiosną czy latem, ale też można przygotować coś smacznego, np. surówkę z marchewki i jabłka czy sałatkę z cytrusów. Zrezygnuj z kalorycznych przekąsek (ciast z kremami, chipsów, batonów) i ogranicz spożywanie alkoholu (podwyższa ciśnienie). Włącz do diety produkty, które mają korzystny wpływ na układ krążenia. Zimą idealne będą: czosnek (reguluje pracę serca, obniża ciśnienie i dodatkowo wzmacnia odporność), płatki owsiane (są bogate w błonnik, obniżają poziom złego cholesterolu), sok z czarnej porzeczki i aronii (obniżają ciśnienie i wspomagają układ odpornościowy), zielona herbata (obniża zły cholesterol, pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała). Nie zapominaj o naturalnych preparatach, takich jak ZAAX, które wspomagają układ sercowo-naczyniowy: zapobiegają tworzeniu się zakrzepów i zapewniają prawidłowy przepływ krwi.           

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejrozumiem