Pomyśl o sercu

Choroby układu krążenia to plaga XXI wieku. Problemy mają coraz młodsze osoby, bo niezdrowy tryb życia, stres na każdym kroku i zgubne używki nie dają sercu ani chwili wytchnienia.

Pan Jerzy (inżynier budownictwa, 48 lat) od jakiegoś czasu nie najlepiej się czuje. Mimo że niedawno wrócił z urlopu, ciągle jest zmęczony i na nic nie ma ochoty. Przez kilkanaście ostatnich miesięcy przytył ok. 15 kg, bo nieregularne jedzenie nie sprzyja utrzymaniu prawidłowej wagi. W ciągu dnia często nie ma czasu na wartościowy posiłek, zwykle coś ciepłego i naprawdę pożywnego zjada dopiero wieczorem. By choć na chwilę zaspokoić głód, zazwyczaj sięga po kaloryczne, przetworzone produkty, byle szybciej. Do tego dochodzi silny stres w pracy – ciągle coś się dzieje, a kierownik budowy, jak wiadomo, wszystkiego musi dopilnować i to na nim ciąży największa odpowiedzialność. W łagodzeniu stresu pomagają panu Jerzemu papierosy – wypala ich tak dużo, że przestał już liczyć.

Za namową żony w końcu trafił do internisty. Jak się okazało, wraz z dodatkowymi kilogramami pojawiły się problemy z ciśnieniem tętniczym, a trójglicerydy i zły cholesterol znacznie przekroczyły normę. Lekarz skierował pana Jerzego na dodatkowe badania, ale już teraz bezwzględnie zalecił mu zmianę trybu życia – w takich warunkach inżynier jest na najlepszej drodze do zmian miażdżycowych i zakrzepu, które mogą się skończyć zawałem serca czy udarem mózgu. Na początek pan Jerzy musi ograniczyć nałóg i zmienić nawyki żywieniowe. Co powinien wyrzucić z jadłospisu?

Na pierwszy ogień niech idą wszelkie tłuste i kaloryczne produkty. Pan Jerzy musi teraz stosować dietę lekkostrawną – używać tłuszczów roślinnych (dobry będzie np. olej kukurydziany czy oliwa z oliwek), wybierać drób, chude wędliny, chudy nabiał (jogurt naturalny, kefir) oraz produkty pełnoziarniste, jeść dużo warzyw, zapomnieć o smażeniu na rzecz np. gotowania na parze, ograniczyć sól, alkohol i słodycze. W jego diecie nie powinno zabraknąć produktów bogatych w błonnik, który zmniejsza wchłanianie złego cholesterolu i trójglicerydów. Można go znaleźć w świeżych warzywach i owocach oraz produktach zbożowych (np. płatkach owsianych). Warto, by inżynier włączył do jadłospisu siemię lniane, które pomaga rozpuszczać cholesterol, oraz czosnek, który reguluje pracę serca oraz obniża ciśnienie. Pan Jerzy definitywnie powinien skończyć z nieregularnym jedzeniem. Musi znaleźć czas na przynajmniej 4 dobrze zbilansowane posiłki. By dodatkowo zabezpieczyć układ sercowo-naczyniowy, powinien także sięgnąć po naturalne preparaty, np. ZAAX, które poprawią przepływ krwi i zapobiegną zakrzepom.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejrozumiem