Naturalne metody obniżania ciśnienia: czy dieta potrafi działać cuda.

Nadciśnienie tętnicze to jednostka chorobowa diagnozowana na podstawie kilku niezależnych pomiarów ciśnienia, podczas których wynik przekracza 140/90 mmHg. Nieprawidłowy styl życia, wadliwe odżywianie i codzienny stres są czynnikami przyczyniającymi się do rozwoju nadciśnienia, które stało się niemal epidemią XXI wieku. Należy pamiętać, że nieleczone prowadzi do przyspieszonego rozwoju miażdżycy oraz groźnych powikłań, takich jak zawały serca, udar mózgu, choroby nerek czy uszkodzenie siatkówki oka.

Prawidłowy sposób żywienia to jeden z głównych czynników, chroniących przed rozwojem nadciśnienia, ale także bardzo prosta i skuteczna metoda terapii. Jeżeli nadciśnienie tętnicze występuje u osoby otyłej, pierwszym krokiem w leczeniu jest normalizacja masy ciała. W tym celu zastosowanie ma dieta ubogoenergtyczna, z ograniczeniem produktów wysokoprzetworzonych, tj. chipsów, słodyczy, potraw typu Fast-food oraz słodkich napojów. Dieta powinna składać się głównie ze świeżych warzyw, owoców, pełnoziarnistych produktów zbożowych, chudego mięsa, tłustych ryb oraz orzechów i nasion. Ponadto dieta dla osób chorych na nadciśnienie powinna być bogata w potas, natomiast dostarczać małej ilości sodu. Istnieją także produkty, które mają naturalne działanie hipotensyjne.

Odpowiednie nawodnienie organizmu

Odpowiednie nawodnienie organizmu, tj. wypijanie od 1,5 do 2 litrów płynów dziennie, zapewnia odpowiednią pracę nerek i prawidłowe wydalanie produktów przemiany materii. Dla osób z nadciśnieniem najbardziej polecane są wody nisko- lub średniozmineralizowane z podwyższoną zawartością wapnia, które pozytywnie wpływają na równowagę kwasowo – zasadową organizmu.

Ograniczenie sodu w diecie

Bardzo ważne jest ograniczenie podaży sodu w diecie. Głównym źródłem sodu w pożywieniu jest sól kuchenna (NaCl). Sód poprzez wiązanie wody ma właściwości hipertensyjne. Zbyt wysokie stężenie sodu w organizmie powoduje zatrzymywanie wody i zwiększenie objętości krążącej krwi, co skutkuje podwyższeniem ciśnienia. Z tego względu wskazane jest ograniczenie spożycia sodu do 1500mg/dobę, co odpowiada około 2/3 łyżeczki soli kuchennej dziennie. Aby to osiągnąć należy ograniczyć dosalanie potraw i zastąpić sól świeżymi ziołami. Dobrym rozwiązaniem jest także stosowanie soli potasowej dostępnej w aptekach. Inne źródła sodu, których należy unikać to: zupy w proszku, sosy instant, produkty marynowane i konserwowe, wędzonki, sery żółte, topione, typu feta, słone pieczywo, chipsy, krakersy, paluszki, solone orzeszki, produkty typu Fast-food oraz napoje gazowane i słodycze.

Używki a ciśnienie tętnicze

Palenie tytoniu i picie alkoholu to czynniki, które silnie podnoszą ciśnienie krwi. Mówi się, że niewielkie dawki alkoholu mogą działać kardioprotekcyjnie, jednak dawka alkoholu, która nie wykazuje szkodliwego działania, do tej pory nie została określona. Dlatego też, aby wyregulować ciśnienie należy całkowicie zrezygnować z picia alkoholu. Osoby chorujące na nadciśnienie powinny także ograniczyć spożycie kawy i mocnej herbaty do jednej filiżanki dziennie.

Polifenole dobre dla serca

Dieta bogata w polifenole wpływa pozytywnie na układ krążenia i obniża ciśnienie krwi. Dobre źródła polifenoli to owoce, warzywa, w tym pomidory, a także soki, młode czerwone wina, słaba zielona herbata, a nawet gorzka czekolada. Na co dzień, w połączeniu z odpowiednią dietą warto wspierać swój układ krążenia naturalnym preparatem ZAAX, skoncentrowanym źródłem polifenoli, nukleotydów i izoflawonoidów. Jest on polecany wszystkim osobom zagrożonym ryzykiem zawału serca i udaru mózgu, m.in. palącym papierosy, otyłym, z podwyższonym poziomem cholesterolu, nadciśnieniem, cukrzycą, miażdżycą i chorobą wieńcową. Regularne stosowanie preparatu zapewnia zdrowy przepływ krwi czyli prawidłowe krążenie, hamuje agregację płytek oraz zapobiega tworzeniu zakrzepów.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejrozumiem